Ja, zodra je een persoonsgegeven vraagt, al is het maar b.v. een naam of een telefoonnummer, dan ben je volgende de Algemene Verordening Gegevensbescherming verplicht een SSL certificaat op je site te zetten. Je dient namelijk zo veilig mogelijk met de gegevens van je klant om te gaan.
Een SSL certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen je website en de bezoeker van je website. Alle gegevens die je bezoeker naar je website stuurt, worden gecodeerd en kunnen onderweg niet gestolen worden. Je herkent een SSL certificaat aan een slotje in de adresbalk links naast het www adres. Daarnaast verandert het 'http' gedeelte van het adres naar 'https'.
Eenvoudige SSL certificaten zorgen voor een volwaardige, volledige bescherming. Er zijn ook complexere SSL certificaten waarbij je b.v. de naam van het bedrijf in het groen ziet staan naast het www adres.
Eenvoudig certificaat:
Complex certificaat:
De complexe certificaten zijn langzaam aan het verdwijnen. Ze voegen niet veel toe aan de standaard certificaten.
Eenvoudige SSL certificaten zorgen voor een volwaardige, volledige bescherming. Er zijn ook complexere SSL certificaten waarbij je b.v. de naam van het bedrijf in het groen ziet staan naast het www adres.
Eenvoudig certificaat:
Complex certificaat:
De complexe certificaten zijn langzaam aan het verdwijnen. Ze voegen niet veel toe aan de standaard certificaten.
Je moet een SSL certificaat op je site installeren als je persoonsgegevens verzamelt. De manier waarop je deze gegevens verzamelt maakt niet uit, dus of het nu via een formulier is of via een forum, een webshop of een comment, zodra je gegevens opvraagt zoals 'naam', 'e-mailadres' of 'telefoonnummer' etc. dan ben je verplicht een SSL certificaat op je site te hebben.
Daarnaast worden browsers steeds strenger met hoe ze 'onveilige' sites gaan weergeven in de adresbalk. Vanaf zomer 2018 gaat Chrome bijvoorbeeld onveilige sites zo weergeven:
Niet alleen krijgen bezoekers daar eventueel een minder positief gevoel van, het zou ook invloed kunnen hebben op de positie in de Google zoekresultaten als je site niet beveiligd is.
Daarnaast worden browsers steeds strenger met hoe ze 'onveilige' sites gaan weergeven in de adresbalk. Vanaf zomer 2018 gaat Chrome bijvoorbeeld onveilige sites zo weergeven:
Niet alleen krijgen bezoekers daar eventueel een minder positief gevoel van, het zou ook invloed kunnen hebben op de positie in de Google zoekresultaten als je site niet beveiligd is.